یزدفردا: مدیرکل دفتر توسعه زیرساخت‌های زیست‌بوم نوآوری معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری از واگذاری ۸۰ درصدی صدور مجوزها به بخش خصوصی خبر داد و گفت: سال جاری با توافقات صورت‌گرفته، صدور مجوزها برای اکوسیستم نوآوری و فناوری کشور تسهیل می‌شود.

به گزارش یزدفردا: محمدجواد صدری‌مهر با اشاره به شعار سال جاری با عنوان «جهش تولید با مشارکت مردم»، گفت: کار جدی معاونت که در این زمینه اجرا شده، این است که بیش از ۸۰ درصد از مجوزهای مراکز فناوری و نوآوری به بخش خصوصی اعطا شده است؛ به این معنا که در بخش شتابدهنده‌ها صرفا بخش خصوصی را به رسمیت می‌شناسیم و در حوزه کارخانه‌های نوآوری صرفا بخشی خصوصی می‌توانند به عنوان مؤسس معرفی شوند.

صدری مهر با تاکید بر اینکه در زمینه مراکز هم آفرینی تنها بخش خصوصی می‌توانند وارد شوند، ادامه داد: بیش از ۶۰ درصد از مؤسسان مراکز نوآوری، از میان بخش خصوصی هستند و اگر بخش دولتی در این زمینه‌ها همتی کند و گامی بردارد، هر چند که برای ما بسیار با ارزش است، ولی آنها را حتما هدایت می‌کنیم که در همکاری با بخش خصوصی اقدامات لازم را انجام دهند.

مدیرکل دفتر توسعه زیرساخت‌های زیست بوم نوآوری معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری، یادآور شد: تصور ما بر این است که در زمینه زیر ساخت‌ها بیش از ۸۰ درصد ظرفیت‌ها مربوط به بخش خصوصی است و نیاز است این رویکرد تقویت شود.

صدری مهر در خصوص تسهیل در صدور مجوزها برای اکوسیستم نوآوری بخش خصوصی، خاطر نشان کرد: در حوزه زیر ساخت‌ها تقریبا به توافقی با سامانه مجوزهای دولت رسیدیم که بر اساس آن هر فردی که درخواستی داشته باشد، می‌تواند به صورت خوداظهاری وارد سامانه شود و درخواست خود را ارائه دهد.

اجرای طرح اعتباربخشی

وی اضافه کرد: در کنار آن ما در معاونت علمی، توسعه فعالیت و اعتباربخشی شتابدهنده‌های نوآوری، فضای کار اشتراکی نوآوری و مراکز هم‌آفرینی را پیگیری می‌کنیم. تاکنون علاوه بر معاونت علمی نهادهایی مانند وزارت کار و شهرداری‌ها اقدام به صدور مجوز برای شتابدهنده‌ها کرده‌اند. طبق آخرین آمار بالغ بر ۴۷۰ توافق‌نامه شتابدهندگی در کشور منعقد شده که براساس دستورالعمل جدیدی که ابلاغ شد، از این پس به جای حمایت یکسان و حداقلی از همه شتابدهنده‌ها، تنها شتابدهنده‌های حائز صلاحیت از حمایت‌های معاونت که سقف آنها افزایش یافته، برخوردار خواهند شد.

صدری مهر تاکید کرد: نتایج این اعتباربخشی موجب می‌شود که فعالان این عرصه حمایت‌های جدی‌تری را دریافت کنند. این اعتبار بخشی مربوط به زیر ساخت‌های اکوسیستم نوآوری شامل شتابدهنده‌ها، مراکز نوآوری و کارخانه‌های نوآوری می‌شود.

مدیرکل دفتر توسعه زیرساخت‌های زیست بوم نوآوری معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری، تاکید کرد: ولی ما برای وارد شدن بخش خصوصی به حوزه‌های نوآوری فعالیت آنها را محدود به دریافت مجوز نکردیم و با دولت نیز به این تفاهم رسیده‌ایم که تعداد صدور مجوزها را کم و تسهیل کنیم.

مدیرکل دفتر توسعه زیرساخت‌های زیست‌بوم نوآوری با اشاره به ابلاغ دستورالعمل‌ اعتباربخشی زیر ساخت‌های فناوری، گفت: دیگر چیزی به نام مجوز فعالیت برای زیرساخت‌های زیست بوم نوآوری مانند شتابدهنده‌ها نخواهیم داشت و زیرساخت‌های با کیفیت مطلوب گواهی صلاحیت دریافت می‌کنند.

وی با بیان این که مسؤولیت اعتبارسنجی شتابدهنده‌ها و فضاهای کار اشتراکی نوآوری و مراکز هم‌آفرینی به مرکز شتابدهی پارک فناوری پردیس محول شده است، تصریح کرد: بر اساس دستورالعمل جدید، هر زیرساختی که دارای گواهی صلاحیت باشد، مستقیم دانش‌بنیان خواهد شد. رویکرد ما برای حمایت از شتابدهنده‌ها و مراکز نوآوری، فعالیت تخصصی آنها در یک حوزه خاص است و فعالیت حوزه‌های عام مورد توجه ما نیست. 

وی در خصوص ویژگی‌ها و نقاط تمایز دستورالعمل جدید حمایت از شتابدهنده‌ها، گفت: در این دستورالعمل، منتورها اهمیت ویژه‌ای پیدا کرده‌اند؛ چرا که این افراد هستند که می‌توانند به هسته‌های فناور کمک کنند تا مسیر موفقیت را از نمونه اولیه تا تجاری‌سازی محصولات خود طی کنند. در این راستا با هماهنگی‌های صورت گرفته با بنیاد ملی نخبگان قرار است منتورهای برتر تحت حمایت این بنیاد قرار گیرند. شخصیت خصوصی و غیردولتی شتابدهنده، به رسمیت شناختن شتابدهنده‌های پلتفرمی و توجه هر چه بیشتر به عملکرد گذشته و خوشنامی شتابدهنده به جای برنامه‌های آتی آن در مسیر توسعه و اعتبارسنجی این زیرساخت‌ها از دیگر ویژگی‌های دستورالعمل ابلاغی است.

وی در خصوص نحوه اعتبارسنجی و حمایت از فضاهای کاری اشتراکی، گفت: بر اساس دستورالعمل ابلاغی فضاهای کاری اشتراکی که حداقل ۵۰ درصد فضای آنها به تیم‌های فناور اختصاص یافته، مشمول حمایت‌های معاونت علمی خواهند بود.

صدری مهر با اشاره به کارکرد مؤثر مراکز هم‌آفرینی در کمک به رسیدن نمونه اولیه محصولات شرکت‌های دانش‌بنیان به مرحله تولید صنعتی، گفت: شرکت‌های فناور از زمان تولید نمونه اولیه تا تجاری‌سازی محصول خود با چالش‌های زیادی مواجه هستند که ۸۰ درصد شرکت‌ها نمی‌توانند این مسیر را پشت سر بگذارند. در قالب مراکز هم‌آفرینی، ظرفیت یا خط تولید خالی واحدهای صنعتی در اختیار شرکت‌های دانش‌بنیان قرار می‌گیرد تا محصول خود را تجاری‌سازی کنند. با توجه به اهمیت و اثربخشی بالای فعالیت این مراکز برای حمایت از آنها سقفی در نظر گرفته نشده است.

شبکه‌سازی برای حل مسائل کشور

صدری مهر با تاکید بر لزوم شبکه‌سازی میان مراکز نوآوری، اظهار کرد: شبکه‌سازی میان مراکز نوآوری موجب می‌شود تا مسایل را با یکدیگر به اشتراک بگذارند که بسیار مهم است و این خلأیی است که در کشور احساس می‌شد و در قالب گردهمایی دو روزه «گردهمایی مدیران مراکز نوآوری دانشگاهی و مراکز نوآوری پارک‌های علم و فناوری کل کشور» چالش‌های این موضوع مورد بررسی قرار می‌گیرد. اولین روز این گردهمایی روز گذشته، دوشنبه ۳ اردیبهشت در کارخانه هوشمندسازی امیدینوی معاونت علمی ریاست‌جمهوری برگزار شد و روز دوم آن امروز، سه‌شنبه ۴ اردیبهشت در معاونت علمی ریاست‌جمهوری برگزار می‌شود.

وی با بیان اینکه در اولین گردهمایی مراکز نوآوری حدود ۷۰ مرکز نوآوری مستقر در پارک‌های علم و فناوری و دانشگاه‌ها حضور دارند، اظهار کرد: در خرداد و تیرماه سال جاری نیز یک گردهمایی برای مراکز نوآوری صنعتی که در صنایع بزرگ ایجاد شده‌اند و همچنین یک گردهمایی برای مراکز نوآوری که در بخش‌های دولتی شکل گرفته‌اند، برگزار خواهیم کرد.

دستیار معاون علمی رئیس‌جمهور هدف از برگزاری این گردهمایی‌ها را شبکه‌سازی مراکز نوآوری دانست تا در موضوعات مشابه میان آنها شبکه‌سازی ایجاد شود و تاکید کرد: این مراکز در قالب شبکه می‌توانند مسائل کشور را در هم‌افزایی با یکدیگر مرتفع کنند، به‌ویژه در سال جاری که ظرفیت تخصیص اعتبار مالیاتی به تحقیق و پژوهش برای حل مسائل اساسی کشور را نیز در اختیار داریم.

وی ظرفیت تخصیص اعتبار مالیاتی برای سال جاری را ۱۵ همت عنوان کرد و گفت: بخشی از این اعتبارات می‌تواند در شبکه مراکز نوآوری برای حل مسائل، هزینه شود.

صدری‌مهر با تاکید بر اینکه ما تلاش داریم تا شبکه بزرگی از زیر ساخت‌های کشور ایجاد کنیم،‌ افزود: این مراکز با کمک یکدیگر می‌توانند مسائل کشور را مرتفع کنند.

  • نویسنده : یزدفردا
  • منبع خبر : خبرگزاری فردا